Es tracta d'un petit fragment del llibre Parménides que va escriure Plató en la seva última etapa, la de vellesa. En aquest Plató es sotmet a l'autocrítica en la que Parménides que representa al Plató vell i Sócrates que representa al Plató de l'època de maduresa mantenen un diàleg sobre les idees i les coses i la relació que s'estableix entre elles concretament quan les coses són naturals. D'aquesta manera el que fa és una crítica de la seva teoria de les idees en la seva formulació dogmàtica.
Comença parlant Parménides interrogant-lo sobre les idees i les coses i que quan ell parla fa una distinció entre tot dos aspectes, en que Sòcrates respon que si. Ja que la teoria de Plató afirma una separació entre el món sensible, coses, i el món intel·ligible, idees. Per ell la relació entre les idees i les coses és una relació de participació en que les idees són presents a les coses i les coses participen de les idees.
Més endêvant Plato ens diu que hi ha un tipus d'idees estètiques i ètiques com la bellesa, la justícia, la bondat que per ell son idees en si i per a si mateixes, es a dir que no nomes aquest tipus d'idees sino totes existeixen independentment de les coses, d'aquesta manera món sensible i mon inteligible son independents tot i que s'estableix un tipus de relació entre tots dos. Aquest món intel·ligible té les carecterístiques pròpies de l'ésser de Parménides, immutable, indestructible, immòbil, etern i homogeni en el qual regnen les idees bones, com un paradís d'idees.
Finalment i en aquest últim fragment on arriba l'autocrítica Parménides pregunta sobre les coses com el foc, l'aigua o l'home i que si aquestes tenen la seva ideea separada de nosaltres en el món intel·ligible, és en aquest punt quan Sòcrates, és a dir el Plató vell, admet que dubta sobre si hauria d'haver afirmat això. És difícil pensar una idea d'alguna cosa natural sense tenir a la ment la cosa en si no el concepte, per aquesta raó es diu que potser la idea de les coses naturals és un concepte que recull tots els aspectes que ha de complir la cosa en si
COMPARACIÓ
No hay comentarios:
Publicar un comentario